Såg precis trailern till Shutter Island...

Kommentera
Shutter Island har premiär nu i februari och återigen är det en film med Martin Scorsese bakom spakarna och Leo DiCaprio i huvudrollen. Trailern fick mig att fundera, märkligt nog. Jag ser nämligen fram emot att se filmen i sin helhet väldigt mycket, men kan inte alls förstå varför. Okej, Scorsese gör mig sällan besviken, det ska erkännas. Jag och fröken Svensson såg om Maffiabröder igår och den är lika bra idag som för tjugo år sen.


Leo DiCaprio har jag däremot våldsamt svårt för. Han började (i min värld) lysande i Gilbert Grape och The Basketball Diaries och kraschade fullkomligt i Romeo + Juliet, Titanic, Gangs of New York och The Beach för att sedan lyfta sig en aning Catch Me If You Can, The Aviator, The Departed och Blood Diamond. Det senaste jag såg med honom var Body of Lies och den var sannerligen inget vidare, men enligt många så ska han vara bra i Revolutionary Road så det kanske jämnar ut sig. Jag hoppas verkligen att Scorsese kan klämma lite extra ur honom i Shutter Island i alla fall.


Shutter Island är baserad på Denis Lehanes roman Patient 67 och mitt förhållande till Lehane är lika komplicerat som det till DiCaprio. Jag är inget fan av Lehane, men jag har läst alla hans böcker. Jag tycker att Patient 67 är en förutsägbar skitbok, men jag längtar efter filmen. Faktum är att hans romaner inte är särskilt bra, språkligt är de en katastrof, men han har uppenbarligen något som gör att jag fortsätter att läsa det mesta han skriver. Mystic River är dock en bättre bok än film, men så är det ingen kriminalroman heller.


Där uppstår ett annat problem för mig, jag är inte speciellt förtjust i kriminalromaner i stort, jag nästan avskyr hela genren. Den är så jävla publikfriande, obegåvad och tillgjord, generellt alltså, att jag inte kan med att plöja Stieg Larssons böcker ens. Ibland händer det förstås att man råkar på en pärla, den senaste i den raden får väl sägas vara Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear, men så är jag en riktig sucker för London-miljöer också.


För övrigt vill jag rekommendera alla att läsa Big Bang och Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh, God Is Not Great av Christopher Hitchens samt När människan skapade världen av Johan Norberg. Leve faktalitteraturen!


Ikväll blir det äntligen Avatar 3D med fröken Svensson tätt intill mig...


Glad lördag på er!


                                            Martin Scorsese


                                            Leonardo DiCaprio


                                    Denis Lehane