Rödluvan och prästen

Kommentera
Man undrar ju hur tankarna går i Hollywood för tillfället. De verkar ösa ur sig postapokalyptiska dussinfilmer nu för tiden. Man började någorlunda hyfsat med The Road, fortsatte med den bedrövliga Book of Eli för att sedan nå nya lågvattenmärken i form av Legion och Priest. De två sistnämnda för övrigt med Paul Bettany i huvudrollen, båda regisserade av Scott Charles Stewart och båda med en korstågspropaganda som får en att må mer än en smula illa. Det var illa nog med "kristendomen är den enda vägen"-vibbar i Book of Eli, men i Stewarts filmer är det så vansinnigt märkligt att den där Gud både är räddningen och tuvan som stjälper lasset. Hans representanter på Jorden, i form av bland andra Christopher Plummer, är nämligen aningen dumma i huvudet, men vad gör det när Gud kan ordna allt ändå? Bara man ber och är en god kristen så kan vampyrarmén krossas. Om det finns ett budskap med denna film så är det väl just det. Vem hade trott att filmerna 2011 skulle vara mer religiöst orienterade än filmerna 1911? Skam är vad det är. Varför man dessutom har valt att släppa Priest i 3D begriper jag inte alls. Den har verkligen inte filmats med det i åtanke. Hoppas jag i alla fall, för då är Stewart en mer än lovligt obegåvad regissör.

Vidare så gjorde jag misstaget att se den nyinspelade versionen av Little Red Riding Hood. Fråga mig inte varför, men det var väl för att jag hade hört att Gary Oldman skulle vara rätt bra i den. Det var han förvisso, men vad hjälper det när resten av gänget, Amanda Seyfried och Virginia Madsen inkluderade, spelar sina roller som om de hade glödgade järn i ändalykterna? Produktionen ser ut som en korsning av Sleepy Hollow och någon obskyr tysk porrfilm och vargen/varulven påminner inte så lite om sina uselt animerade artfränder i Twilight-filmerna eller (ännu värre) Wolfman.

Nåväl, nåväl, man får väl satsa på säkra kort i fortsättningen. Det får väl bli säsong 5 av Dexter antar jag. Inte fy skam det, men vem hade trott att man skulle bli tvungen att sätta sin tillit till en seriemördare för att få sina kvalitetskrav uppfyllda?

Avslutningsvis vill jag bara citera Sten Broman: "Fula fruntimmer är det djävligaste jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar är en treenighet i djävlighet".

Så var det med den saken!

 
                                 Glen Bentons motsats?