Grattis herr Zimmerman!

Kommentera
Glömde visst alldeles bort att gratulera Bob Dylan på hans födelsedag igår så jag får göra det lite i efterskott istället. Robert Allen Zimmerman blev alltså 70 igår och det kan väl vara värt att fira? En levande legend som har vunnit alla utmärkelser som går att vinna och som alltjämt inte har några planer på att trappa ner.

För mig är Dylan en livskamrat, en följeslagare som jag ständigt kan lita på. Den första gång jag hörde Like A Rolling Stone var för mig ett livsavgörande ögonblick, en påminnelse om att musik kan vara starkare än alla andra konstformer sammantagna. Just den inspelningen, från Before the Flood-skivan med The Band som kompmusiker, är bland det vassaste jag någonsin har hört och då har jag hört mycket i mina dagar.

Dylans musik kommer att leva vidare långt efter hans död, därom råder inga tvivel.

Jag har sett Dylan live vid ett tiotal tillfällen, från den fantastiska konserten i Prag 1995 till den lite mer avslagna tillställningen i Malmö 2009. Ett inbitet fan som jag blir aldrig besviken på en konsert, men om man är lite mindre bekant med hans musik och persona så förstår jag om man inte direkt blir överstimulerad under ett uppträdande. Men ge honom en chans, det kommer att vara värt varenda minut och du kommer att bära med dig upplevelsen under resten av livet.

Så, hatten av för en levande legend och ett musikgeni, grattis i efterskott Bob Dylan!

Dylanlåtar du ska ha hört:

Like A Rolling Stone
Blowin' in the Wind
Mr Tambourine Man
Don't Think Twice (It's Alright)
All Along the Watchtower
I Want You
Just Like A Woman
Subterranean Homesick Blues
Masters of War
Ballad of A Thin Man
Rainy Day Women #12 & 35
Positively 4th Street
It Ain't Me Babe
The Times They Are a-Changin
Desolation Row
Simple Twist of Fate
Idiot Wind
Tangled Up in Blue
Love Sick
Man in the Long Black Coat
Slow Train Coming
Talking New York Blues
Visions of Johanna
Hurricane
Things Have Changed (som vann Dylan en Oscar!)

+hundratals fler

Passa även på att se filmerna Don't Look Back och No Direction Home

Det är bara att njuta tills öronen och ögonen börjar blöda...


                                                                          GRATTIS BOB!!!