Fjollfabriken

4 kommentarer
Nu snackas det om att förbjuda rökning på allmänna platser: på perronger, på balkonger, på uteserveringar. Det är en galen tid vi lever i. Fjollfabriken firar nya triumfer. Att rökning är farligt vet nog alla vid det här laget, men frågan är vad en rad förbud fyller för funktion? Personligen störs jag mer av alla förbrukade snusar som sitter på väggar och i tak överallt än vad jag stör mig på röklukt. Men det är klart, jag har ju bara varit rökfri i åtta dagar. Dessutom är jag uppväxt med rökande föräldrar. Vad som stör mig mer än både röklukt och snusrester tillsammans är till exempel Jehovas jävla Vittnen. Om de ska ha rätt att knacka på hemma hos folk i tid och otid så tycker jag att det verkar rimligt att jag ska få ta en cigarett på balkongen när jag har studsat dem nerför trappen på deras förbannat irriterande ändalykter. Några frågor på det? Nej, trodde inte det heller.

Alla förbud, levnadsregler och kostuppmaningar har skapat en könlös kastratbefolkning som i mångt och mycket är oförmögen att utveckla en egen personlighet. Således får man stå ut med olidligt intetsägande "artister" som Måns Zelmerlöw, Eric Saade och Danny Saucedo. Eller "Les Triplets de Belleville" som jag föredrar att kalla dem. Stöpta i exakt samma form och med samma odefinierbara könstillhörighet. Blipblop-pop för en hjärndöd generation som aldrig kommer att kunna släppa sin iPhone länge nog för att lyssna på Bach eller ens Cornelis. Vad gäller den osannolika tittarsiffran på 4,1 miljoner för Melodifestivalen så tror jag inte ett ögonblick på den. Det handlar bara om att ge oss som ger blanka fan i den dåligt samvete för att vi inte tittade. Ett slags "du tittade inte så du är dum och annorlunda"-psykologi. Jag har faktiskt sett spektaklet ett antal gånger, men den enda gång jag kan minnas var 1983 när Carola vann. Så kan det gå.

Nu ska jag snart ta itu med nästa bokhög på nattduksbordet, en hög som går helt i musikens tecken:

Scar Tissue, av Anthony Kiedis

Turbonegro - Droger, deathpunk och denim, av Håkan Moslet

Möten med Morrissey, av Len Brown

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag ser fram emot det lilla nöjet.

Fridens... 
 
1 Anonym:

skriven

Vad duktig du är på namnen på schlager artisterna! Faboulous!

Cornelis kan ju vem som helst stava till men Danny .... Sucanaågonting är grymt!!!!

Det kräver ett visst mått av hängivenhet.

2 Anonym:

skriven

Vad duktig du är på namnen på schlager artisterna! Faboulous!

Cornelis kan ju vem som helst stava till men Danny .... Sucanaågonting är grymt!!!!

Det kräver ett visst mått av hängivenhet.

3 Mathias:

skriven

Jo, som varandes språkfascist så ser jag det lite som en plikt att stava så korrekt som möjligt och göra mitt yttersta för undvika eventuella konsekvens- eller syftningsfel.

4 Mathias:

skriven

Bara 2 fel i min kommentar, yes!!! :)