Dumheter

Kommentera
Dumma människor är bland det roligaste som finns, även om de ibland kan gå en på nerverna. Ni vet, Sverigedemokrater som vill flytta till Polen, "för där tar man minsann inte emot migranter", och andra genetiska återvändsgränder. Ännu roligare är förstås dumhet när den uppstår spontant hos annars helt normalbegåvade personer, det som i dagligt tal kallas för att ha otur när man tänker alltså. Det sistnämnda drabbar ju oss alla förr eller senare och det kan bli hur osannolikt pinsamt som helst. Jag försöker dra mig till minnes något sådant tillfälle ur mitt eget liv, men jag kan banne mig inte komma på något. Uppenbarligen så drabbar det inte riktigt alla, ha!
 
Sedan finns det ju en sorts dumhet som är så urbota idiotisk att man inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till den. Ta bara turerna kring Mona Sahlin och hennes frenetiska falskintygande den senaste tiden. Det torde vara näst intill omöjligt att vara så frapperande korkad och ändå kunna hantera ett tangentbord och faktiskt åstadkomma en sammanhängande text, men hon lyckades banne mig. Respekt! Det finns väl egentligen bara två anledningar till att man agerar som hon har gjort. Antingen (1) vill man ligga eller så (2) har man redan legat och föremålet för intyget hotar att avslöja det. Det borde vara ett av de alternativen i alla fall, något annat förefaller rasande osannolikt.
 
USA är som bekant en ofantlig dumhetskälla att ösa ur, men ibland kan även amerikaner nå helt nya dimensioner av stupiditet. När jag halvsov till Discovery Channel för en tid sedan så visade de ett av alla de där programmen som handlar om Alaskas vildmarker, ni vet de där programmen som det finns så många av så att man snarare misstänker att Alaska är på väg att bli överbefolkat. Nåväl, i detta program var det ett par som var på jakt efter ett hus och vid visningen av en mycket tjusig timmerstuga så utbrast plötsligt frun i huset "Nämen gud så bra, dörren är björnsäker!". Hoppsan, tänkte jag och lyfte en smula på ögonlocken, undrar hur det funkar? Jo, kära läsare, det kan jag berätta. Björnsäker är tydligen samma sak som att dörren öppnas utåt och inte inåt. Tänk så genialt! Personligen så har jag nog aldrig stött på en dörr som öppnas annat än just utåt, men i USA betyder det alltså att den är björnsäker. Fantastiskt, jag som alltid trodde att dörrarna var konstruerade som de var för att bli mer inbrottssäkra, och det naturligtvis oavhängigt vilken djurart inbrottstjuven än kan tänkas tillhöra. För övrigt tror jag knappast att en ilsken eller hungrig björn låter sig stoppas av en tunn trädörr heller, alldeles oavsett åt vilket håll den öppnas. Fast, det är klart, mina ursologiska (oh yes) kunskaper är ganska så begränsade.
 
Lite mer allvarligt (eller allvarligt och allvarligt, det är ju fortfarande hysteriskt roligt) blir det om dumheten är så grandios att den stackare som har begåvats med den omkommer på kuppen. Det händer så pass ofta att det till och med fanns ett välkänt pris till den som tog kål på eller skadade sig själv på det dummaste viset och således förhindrade sina gener från vidare spridning. Priset hette Darwin Awards och delades ut mellan 1993 och 2014, men tycks nu dessvärre ha somnat in. Bland mina favoritvinnare återfinns mannen som drack bensin och spydde rakt in i öppna spisen och förstås brandmannen som fick ett larm om en gasläcka och i brist på ficklampa bestämde sig för att lysa upp tillvaron med en tändare istället (kollegorna minns honom som en hygglig, men inte alltid så smart, prick). Länge så var historien om geniet som satte en jetmotor på sin Impala min solklara favorit, men tyvärr så har det visat sig vara en vandringssägen och händelsen har dementerats av myndigheterna i Arizona. Jag har själv stött på en och annan kandidat genom åren, bland annat en före detta flickvän som på fullt allvar försökte fiska upp brödet ur brödrosten med hjälp av en gaffel. Förutom den incidenten, vill jag påpeka, var hon dock synnerligen normalt fungerande.
 
Den allra största humorn och dumheten återfinns såklart i religioner och hos religiösa. Jag menar, var ska sleven vara om inte i grytan? Förr om åren försökte jag alltid argumentera och gå i polemik med de tokstollar jag råkade på. Numera nöjer jag mig med att driva med dem, inte för att de begriper något av den saken förstås, utan bara för att det gör mig glad och varm inombords. Bara en religiös person kan på fullt allvar påstå att "scientologi är ju en påhittad religion" och så brutalt missa ironin i sitt uttalande. Tro för all del på vad du vill, men kom igen, förhåll dig åtminstone en smula skeptisk till flygande hästar och delade hav.
 
Till sist vill jag bara allra ödmjukast konstatera att dumhet alltjämt roar mig och att det är en ständig inspiration och ett enormt hjälpmedel i min vardag. Älskade dumskallar, vad vore mina smilbandsmuskler utan er?
 
Fridens...