Comeback!

En kommentar
Vad kan man säga? Det var väl så att det fanns så mycket annat att tänka på att bloggandet kom på plats 326 eller där omkring ett tag. Det finns det i och för sig fortfarande, men det är så himla svårt att hålla käften när man väl har gått och blivit förbannad. Listan på irritationsmoment som har dykt upp i den offentliga debatten sedan jag skrev något senast kan göras oändligt lång så jag hoppar över det mesta av det och går direkt på det för dagen aktuella ämnet: Riksdagens frågestund.

Av någon underlig anledning fastnade jag framför SVT Forum idag och bevittnade det som kallas "frågestund" men borde stavas "lögnaktig pajkastning". Allra mest förvånande är dock inte lögnerna, dem är man så van vid, det mest anmärkningsvärda är faktiskt tonen. Särskilt från statsminister Fredrik Reinfeldt. Mer än en gång började han sina svar på de frågor som ställdes med ganska bitsk sarkasm.

Jag blev minst sagt förbryllad och inte så lite ilsk. Det kunde låta ungefär så här: "Ja, det är ju ganska uppenbart att NN inte är någon lämplig uttolkare av vad jag har framfört för åsikt". Vad är det för jävla sätt att uttrycka sig, ärligt talat? Om man dessutom väger in att det svar som följde egentligen inte hade någon som helst substans eller relevans blev det än mindre uppenbart varför han anlade en så pass häcklande ton.

Reinfeldt tillhör en regering som anser att SJ inte har behov av mer pengar till underhåll och nya tåg för att försäkra resenärerna om att komma fram. Säga vad man vill, men med den sviktande analytiska intelligensen skulle då inte jag våga vara sarkastisk.

På frågan om hur Sverige skulle agera om USA begärde en inskränkning av nätfriheten för att stoppa Wikileaks framfart så svarade vår statsminister att han inte vill spekulera i hur Sverige kommer att agera inför en eventuell amerikansk påtryckning. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Vårt land styrs av imbecilla, ryggradslösa, korrumperade, självgoda och förnuftsvidriga idioter.

Svaret på frågan är egentligen ruskigt enkelt. Om en främmande makt manar till inskränkt frihet i någon form så ska man bara be dem att dra åt skogen, svårare än så är det inte. Så varför svarar inte Reinfeldt exakt så? För att han är en impotent liten knähund, bekvämt placerad mellan Barack Obamas och Hu Jintaos bakdelar, vad trodde ni?

Politik är sannerligen alltför viktigt för att överlåtas åt politiker. Riksdagen är bara en stor sandlåda där den som för tillfället håller i spaden har fria händer att gräva hål i både budget och förtroende alltmedan medborgarnas hinkar fylls till bräddarna med skit. 

  
 
1 Tussan:

skriven

Mathias, äntligen e du tillbaka å bloggar. Alltid kul å intressant å läsa vad du skriver...du e liksom bra på det :)

Jag har länkat till din blogg från min, bara så du vet ;)

Kram pårej!