Uppdrag våldtäkt

17 kommentarer
Det var svårt att inte bli helt vansinnig när man såg Uppdrag Gransknings reportage om våldtäkterna i Bjästa. Man undrar hur i hela världen detta lilla samhälle fungerar. Är det något skit i grundvattnet eller vad är det frågan om?

En kille, "Oskar", har våldtagit en tjej, "Linnea", och dömts för våldtäkt på barn. Bra? Nej, då svänger opinionen och i princip hela kommunen (inklusive lite oberoende kransområden) tror att "Linnea" ljuger om allt. Trots "detaljer" i form av erkännanden och domslut både i Tings- och Hovrätt som bevisar motsatsen.

Alla hyllar våldtäktsmannen och trots att han har besöksförbud mot "Linnea" tillåts han av den lokale prästen att delta i skolavslutningen i kyrkan. Tack och lov närvarade inte "Linnea". Den imbecille prästen låtsas i intervjun generellt ovetande, han framstår faktiskt som ovanligt korkad till och med med religiösa mått mätt. Han framhåller att den dömde pojken delade ut blommor till sina forna klasskamrater och att han personligen såg det som en "tyst och stark demonstration". "Av vad?", frågar reportern och prästarslet svarar: "Av människans värde".

Hur i hela friden är det möjligt att en sådan amöba ens har klarat av att ta sig till sin arbetsplats? Det måste ju krävas minst 30 i IQ för att sätta den ena foten framför den andra, eller? När han sedan blir informerad om att pojken våldtagit ytterligare en tjej, "Jennifer", på självaste avslutningskvällen är hans första kommentar: "Stackars kille".

När programmet har nått så långt är jag helt säker. Bjästa är antingen ett bevis på att kusingifte inte är någon bra idé eller att det som sagt är något skit i grundvattnet. Det här är ett oöverträffat exempel på kollektiv dumhet. Föräldrar hetsar sina barn att hota offren med allvarliga repressalier om de visar sig i trakten igen, rektorn på Bjästaskolan hävdar på fullt allvar att personalen måste utbildas för att kunna se vad som händer på Facebook och white-trash kärringar från såväl Valbo som Domsjö tycker att tjejerna får skylla sig själva.

Det intervjuas så många idioter i detta program att det banne mig börjar lukta gödsel om TV:n. Ingen, absolut ingen, har några förstahandsuppgifter när de hävdar att "Linnea" minsann har sagt så till den och den, men inte till honom eller henne.

(Nu kanske någon undrar varför jag tillämpar de korrekta böjningsformerna "honom" och "henne" här, i Bjästa finns nämligen bara de enklare formerna "han" och "hon", men i detta fall styrs de av prepositionen "till" och därför blir det så krångligt. Dativ kallas det. Om ni undrar något mer så kontakta definitivt inte rektorn på Bjästaskolan.) 

En hel uppsjö av grupper har bildats till förmån för våldtäktsmannen, bland annat på Facebook. Om ni vill se hans riktiga namn och samtidigt gå med i ett av de forum som nu har bildats för offren så kan ni söka upp gruppen "Vi som stödjer 'Linnea' och 'Jennifer'" på nyss nämnda community.

Nej, det var sannerligen länge sedan man fick en sådan lust att förinta en hel stad med sina bara händer. "Öh, men det var typ bara -1 DNA i hons trosor liksom, kan ju liksom komma från vem som helst." Jaha, så nu är plötsligt alla DNA-experter, trots att de knappt talar i sammanhängande meningar? Det är ju fanimej fenomenalt! Jag har bara en grej att anmärka på. Nej, "vem som helst" kan inte ha lämnat sin sperma i hennes trosor, bara den som kom i henne ditt vidriga lilla rikspucko. Och det DNA:t stämde bra överens med "Oskars", +1 på skalan för att vara exakt. Men det är klart, fyra inavlade snubbar med hängbajja kanske har bättre kolla på sådant än SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium).

Åtta ödmjuka förslag till förändring i Bjästa:

1. Sparka rektorn omedelbums!

2. Sparka prästen omedelbums!

3. Borra efter nytt grundvatten!

4. Öppna en skola som faktiskt lär ungdomar att tänka!

5. Sluta stödja en våldtäktsman!

6. Betala "Linneas" gymnasieutbildning på annan ort.

7. Skäms!

8. DNA-testa alla som gifter sig, man vet ju aldrig.

Så, med dessa enkla riktlinjer borde det gå lite bättre i alla fall, mina förhoppningar är väl inte precis skyhöga, men även en blind höna kan hitta ett korn.

Sägs det.


                                         


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6840838.ab
 
1 cyklop:

skriven

Njae!



Givet kyrkans expertis inom just kloning, arvsanlag osv, jag menar de tillverkar ju människor av såväl jord, som revben, så tycker jag de har en viss auktoritet i DNA frågan!



Sen måste jag fråga! Är du förvånad över att kyrkan ställde sig på pojken sida?



Är du dum i huvudet eller???



Det vet väl varenda jävel, att det var EVA som åt äpplet! Har du inte läst the talking snake episod?

Ja, och då följer det andra helt logiskt.



Dessutom är det alltid bättre att stå på vapenskramlarnas/pöbelns sida. Hur skulle man annars få in kollekten hade du tänkt?



Den eventuella kritik man kan rikta mot pojken i det här fallet, är att han kanske inte riktade utlösningen direkt mot en livmodertapp, och som vi alla vet, så är det ett brott.



Nu tycker jag vi fattar händerna och tillsammans, i falsett, sjunger psalm 543,: låtom de enfaldiga fåren fortsätta suga fåraherdens kuk.



2 cyklop:

skriven

ps. Jag kan maila text och melodi.

3 Max:

skriven

Tack för att du gav ord för min helt uppriktiga ilska men också förvåning: "vad i helvete, vad i helvete, vad i helvete", muttrade min hjärna men jag kom inte längre. Sedan hörde jag en polis som menade att ungdomar måste utbildas i vad det innebär att bli våldatgen. Har man inte empati nog att förstå det så har man diskvalificerat sig för att röra sig fritt i samhället.

4 Anonym:

skriven

Tack för att du gav ord för min helt uppriktiga ilska men också förvåning: "vad i helvete, vad i helvete, vad i helvete", muttrade min hjärna men jag kom inte längre. Sedan hörde jag en polis som menade att ungdomar måste utbildas i vad det innebär att bli våldatgen. Har man inte empati nog att förstå det så har man diskvalificerat sig för att röra sig fritt i samhället.

5 Åsa:

skriven

Tror du verkligen att alla i Bjästa stödjer våldtäktsmannen? Problemet är att de goda människorna inte hörs lika mycket som de onda, åtminstone i det här fallet.

Ang språkliga felaktigheter så lät dina förslag inte särskilt ödmjuka - mer som uppmaningar faktiskt. Läs på lite mer och ta reda på mer fakta så bloggen verkligen blir 'föda för intellektet'.

6 Mathias:

skriven

Hej Åsa! Jag inser självklart att hela Bjästa inte stödjer våldtäktsmannen och jag ber om ursäkt om det framstår så i texten, den riktar sig uteslutande till de som gör det. Det gäller även de förslag jag framförde. Jag hoppas dock innerligt att både "Linnea" och "Jennifer" får upprättelse och att de kan gå vidare med sina liv vad det lider. Ingen förtjänar att utsättas för detta och det är det budskapet jag, bland många andra, vill förmedla. Tack för din kommentar!

7 Åsa:

skriven

Tack för nyanserat svar. Tycker att du kan kolla upp medias vinkling av att litet samhälle; det är väldigt lätt att döma människor därifrån som inskränkta och 'inavlade'. Bjästaskolan har gjort det man kan begära för att hjälpa flickan - vilket inte framkom i svt.

8 Mathias:

skriven

Hm, det låter mycket intressant, ska definitivt kolla upp det. Ett visst mått av vinkling förekommer tyvärr i princip alltid, men om den vinklingen är så kraftig att den faktiskt resulterar i sakfel så är det mycket illa. Tack för tipset!

9 Robin Hood.:

skriven

Hejsan! har en tävling i min blogg där 5 finalister har valts ut, och jag vill gärna ha din åsikt om vilken du tkr har snyggast design som alltså ska vinna,

var snäll och kommentera det inlägget och skriv vilken blogg du röstar på, vore väldigt snällt!

kram! :)

10 Anonym:

skriven

Ett inlägg på bloggen som handlar om min händelse… våldtäckt.

Blev uppmärksammat i tv och tidningar länk till artikeln finns i inlägget.

Försöker nå andra som varit med om samma sak samt skriva av mig och få andra förstå hur hemsk de är!

/ Caroline

11 Mathias:

skriven

Hej Caroline!



Jag vill bara säga att det är mycket starkt av dig att våga gå ut offentligt med din historia. Jag hoppas och tror att det är nyttigt att skriva av sig och om fler kan ta del av dina erfarenheter så är det jättebra. Det du gör är viktigt, glöm aldrig det! Lycka till med bloggen och allt annat i livet...

12 Eva Domsjö:

skriven

En sak vi alla kan ta lärdom av i detta fall är: innan du sprider ett rykte, tänk på att det betraktas som en sanning av den nästa som hör det.Man är inte stolt att bo i Domsjö en dag som denna:)

13 Mathias:

skriven

Det kan jag tänka mig Eva, kom dock ihåg att det var en person och inte hela samhället som uttalade sig. Men visst är det en nyttig lärdom att dra, absolut.

14 Eva:

skriven

Men det är ju bara de "onda" människorna som kommer till tals. Den enda från den "goda" sidan var kompisen Amanda.Det måste ju finnas många fler som inte tyckt att detta var rätt. Vart fanns dom?

15 Mathias:

skriven

Ja, säg det. Delvis är det nog som signaturen Åsa sa här nedan att reportaget är ganska vinklat. Sedan är ju grupptryck en kraft som inte är att förakta heller. I ett litet samhälle där alla känner alla är det inte alltid lätt att uttrycka en åsikt, oavsett om den är korrekt eller ej. Amanda är att betrakta som en modig person med mycket stor integritet, hon vet att det hon säger inte ses med blida ögon av vissa, men hon säger det i alla fall. En mycket bra egenskap som man önskar att fler vuxna hade visat prov på i programmet...

16 Linda:

skriven

Förlåt men den där skolan verkar ju helt jävla Väck! Ungdommarna kan ju inte prata ordentligt, det är ju "ba, ba, ba fitta ba ba ba" i vartenda mening, låter ju som 4 åringar som pratar. Vilken jävla by! Tror att prästen och rektorn är resultatet av inavel, dem såg ju likadana ut. Tycker det osar Knutby över det hela!!

17 Nathalie:

skriven

Mycket bra inlägg!