Christopher Hitchens har kastat in handduken...

Kommentera
Christopher Hitchens är död, länge leve Hitchens! Den store provokatören har tystnat. Han var inte alltid lätt att hålla med, som när han stödde kriget i Irak eller Bushs återvalskampanj, men han var inte den som drog sig för att yppa sina åsikter, hur obekväma de än vara månde. Det var det som gjorde Hitchens så briljant, att han aldrig lät sig kuvas eller tillät sig att stryka de han föraktade medhårs. Han sa som det var, punkt och slut och därför var han lika populär som avskydd. Han var inte lika vetenskapligt försiktig och exakt som Dawkins och inte lika amerikanskt enkel som Harris, han var en produkt av bildning, vältalighet, cigaretter, whisky och ett sjuhelvetes intellekt.

God Is Not Great: How Religion Poisons Everything 
har en självklar plats bland 2000-talets hittills viktigaste böcker, dess slagkraft kommer att bli än mer uppenbar med åren, sanna mina ord. Jag kommer att sakna honom, han var en citatmaskin av rang, en litterär furie och tack och lov finns många debatter och intervjuer utlagda på YouTube. Kolla upp det för en underhållande och tänkvärd stund. Om jag skulle få för mig att sammanfatta min egen syn på religion så skulle jag utan tvekan låna följande citat av Hitchens:

“Organised religion is violent, irrational, intolerant, allied to racism, tribalism, and bigotry, invested in ignorance and hostile to free inquiry, contemptuous of women and coercive toward children.”

Det säger det mesta som finns att säga om det. Och för att ytterligare skänka lite glädje måste jag också få slänga in följande: “Take the risk of thinking for yourself, much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way.”

Fridens... and don't keep the faith!


                          Christopher Hitchens (1949-2011)