Dags för Oscarsgalan igen!

Kommentera

Ja, tiden går sannerligen fort när man har roligt, eller tråkigt, eller är likgiltig. Tiden går fort helt enkelt, hur man än beter sig och vilken inställning man än har.

Nåväl, det är dags igen för årets stora filmfest, Oscarsgalan 2011, där fjolårets bästa insatser ska belönas. 2010 var inget vidare filmår för att vara ärlig, egentligen tycker jag inte att någon film stack ut sådär som The Hurt Locker och Avatar gjorde förra året. Avatar är väl inte direkt någon höjdarrulle, men sättet den var gjord på var ju onekligen nyskapande och uppfriskande fräscht.

Årets gala innehåller åtminstone en handfull riktigt bra filmer och det mest spännande momentet blir att se huruvida Jeff Bridges kan kamma hem ytterligare en statyett efter förra årets för Crazy Heart. Jag har svårt att tro det, mitt tips är att Colin Firth kniper den för sin lysande insats i The King's Speech.

Vad gäller bästa film så är följande verk nominerade:

127 Hours: Berättelsen om hur en äventyrlig ung man fastnar mellan en stor sten och en klippa och efter några dygn tvingas att själv amputera sin underarm med en liten fällkniv för att komma loss. Det är en fascinerande berättelse och sann dessutom, men den är långt ifrån ett mästerverk. Danny Boyle (Trainspotting, 28 dagar) har regisserat och James Franco gör en väldigt stabil insats i huvudrollen. Faktum kvarstår dock, det är faktiskt inte särskilt underhållande.

Black Swan: En balettfilm som verkligen är obehaglig stundtals och en Natalie Portman i högform gör detta till en av förra årets bättre filmer. Den har till på köpet regisserats av Darren Aronofsky (Pi, Requiem For A Dream) som redan borde ha vunnit två Oscars. Jag tror alltså på ett regipris för denna mörka dansfilm och gissar att konkurrensen om bästa kvinnliga huvudroll står mellan Portman och Jennifer Lawrence i Winter's Bone.

The Fighter: Ännu en film baserad på verkliga händelser där Christian Bale återigen har hårdbantat och Mark Wahlberg gör sin gamla vanliga roll som surputte. Den har dock sina ljuspunkter och Bale är faktiskt oförskämt bra emellanåt, men det blir knappast något pris eftersom Hollywood har bestämt sig för att håna honom snarare än att hylla honom för sina "avmagrade" rolltolkningar. Stabila, men inte särskilt ögonbrynshöjande insatser och god regi av mindre kände David O. Russell.

Inception: Att Chris Nolan (MementoThe Dark Knight) inte blev nominerad för bästa regi är ett av årets stora mysterier. Jag utgår fortfarande ifrån att det föreligger något misstag i processen. Nolan borde i och för sig nästan alltid vara nominerad, men just Inception var så självklar. Han är däremot nominerad för bästa originalmanus tack och lov. Filmen i sig drogs redan innan premiärhelgen med skyhöga förväntningar hos den hugade biopubliken och för mig personligen blev den på grund av det en liten besvikelse. Jag hade önskat mig mer, smartare och snyggare, men den är helt klart mycket bra trots dessa brister.

The Kids Are All Right har jag inte sett och avstår därför från att kommentera den.

The King's Speech: Till det yttre en ganska trist och medioker historia, baserad på verkliga händelser den också. Den blivande kungen med talproblem söker hjälp och får det, inte mycket till story egentligen. Men! Detta är en lysande film. Colin Firth och Geoffrey Rush briljerar stort och det skulle förvåna mig en hel del om inte båda går därifrån med varsin Oscar. Helena Bonham-Carter är också bra, även om hon inte har nominerats för sin insats. En av årets i särklass bästa filmer.

The Social Network: Inget annat än en tråkig film om en tråkig människa och en trist företeelse, filmiskt sett alltså. Alla Facebookare lär väl se den, men den är inget vidare ärligt talat. Många nomineringar och en bra regissör vid spakarna i David Fincher (Seven, Fight Club) dock. Däremot kan jag inte begripa hypen kring Jesse Eisenberg som gör huvurollen, han är irriterande, inget annat.

Toy Story 3: Liksom de andra två filmerna i serien mycket underhållande, varken mer eller mindre, ett obegripligt nomineringsval.

True Grit: Både en överraskning och en besvikelse. Snygg, välspelad och mörk fast ändå lite långrandig. Bröderna Coen regisserar med bravur och det har gett filmen nomineringar i de allra mest eftertraktade klasserna. Jeff Bridges är fantastisk som Reuben "Rooster" Cogburn (mycket bättre än John Wayne i förlagorna) och Matt Damon gör en ovanligt fin prestation. Dessutom bjuds vi på små roller av Josh Brolin och Barry Pepper, inte illa! Hailee Steinfeld är nominerad för bästa kvinnliga biroll trots att hon har huvudrollen, märkligt. Jag är inte förtjust i westernfilmer, men vissa undantag finns, The Assassination of Jesse James By the Coward Robert Ford och nyinspelningen av 3:10 To Yuma är sådana. True Grit sällar sig även den till denna lilla skara.

Winter's Bone: En film som jag inte förväntade mig mycket av, men som gav en hel del. Vilket annat år som helst så hade den med största sannolikhet inte blivit nominerad, men detta är verkligen undantagens år. Den är välgjord, välspelad och stark, om än långsam och stundtals bedövande tragisk. En klassisk humörfilm med en lysande Jennifer Lawrence i huvudrollen och en likaledes lysande John Hawkes i den manliga birollen. Båda är med rätta nominerade och om någon kan hota Geoffrey Rush så är det Hawkes.

Det var en kort och koncis genomgång av nomineringarna för bästa film. Förra året hade jag tolv rätt på min IMdB-talong, i år hoppas jag på fler.

Bästa film: Inception
Bästa manliga huvuroll: Colin Firth
Bästa kvinnliga huvuroll: Jennifer Lawrence
Bästa manliga biroll: Geoffrey Rush
Bästa kvinnliga biroll: Hailee Steinfeld
Bästa regi: Darren Aronofsky
Bästa originalmanus: Christopher Nolan
Bästa manus på förlaga: Bröderna Coen

De mindre kategorierna bryr jag mig inte om att spekulera om här.

Mycket nöje!