Nu lutar det åt höger igen

Kommentera
Jag hade på känn redan från början att det skulle gå snett med Juholt som partiledare. Jag var faktiskt helt övertygad om det, men när Juholt-effekten var som starkast måste jag erkänna att jag tvivlade en aning. Tvivla aldrig. En man så "vanlig" som Juholt måste per definition ha lik i sin garderob, alldeles oavsett om den är inköpt på IKEA eller ej. Jag står för vad jag sa då, att detta är slutet på Socialdemokratin som en maktfaktor, härifrån leder vägen bara spikrakt utför. Det kommer att ta ett tag med ett så stort parti, men tids nog och med ytterligare några skandaler under bältet så kommer de att förpassas till partipolitikens sälla jaktmarker. Det finns ingenting bra med det, tvärtom, i ett land som i princip har tvåpartisystem så är balansen viktig. Fast det är klart, ur en musikalisk synvinkel kan det vara positivt. Under regering Fälldin slog punken igenom, under regering Bildt fick den en revival, vad som händer denna gång återstår att se. Det är nog som min gode vän U brukar säga: Det är svårt att spela progg om inte moderaterna har makten. Nåja, det visar sig.

Mötte en skön snubbe på Stockholms Central för någon vecka sedan. Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa honom. Han var ganska packad och hade en gitarr under armen. Han slog sig ner vid bordet bredvid mitt och mina kollegors och berättade att han precis hade varit och köpt sin drömgitarr på rea. "Bara tie papp, hahaha". Det var en Gibson, någon Zakk Wylde-modell med grovt tillyxad kropp och svarta ringar på. "Känn på den, så jävla nice!". Han var så in i helvete själanöjd med sitt köp och hans glädje var av en sådan smittsam art att jag förblev på gott humör resten av kvällen. Bara en liten stund innan han dök upp så hade jag dessutom fått en snabbintroduktion till de bästa jazzklubbarna i stan av en äldre herre, även han duktigt levnadsglad, om jag får uttrycka det så? Sådana människor borde tappas på flaska och säljas som antidepressiver.

Det är på tok för tidigt på morgonen för att skriva känner jag, inte ens aggressionerna har vaknat. Drömmarna hänger kvar i hårtopparna. I dem står jag på huvudet mellan en säng och en byrå, har jackan bak och fram och ser ut som en modell. Allt är lögn med andra ord. Nå för satan, vilken medicin är bättre då än en kopp kaffe och lite Sepultura så att man kvicknar till? Ja, inte vet jag. En... två... tre... fyr... ROOTS BLOODY ROOTS! Ungefär så. Kom ihåg att headbanga åt höger...

Ha en bra dag nu...