Nätter med Shane

En kommentar
Jag tänker ofta på Shane MacGowan. Hur hans röst har förändrats genom åren i takt med att tänderna har försvunnit. Från att ha varit en ganska ren, om än något atonal röst, till att ha blivit ansträngande nasal. Hans skratt låter numera bara som en svårforcerad grymtning, lika närvarande som en låtsaskompis. Man säger att Shane super, men egentligen är det bara ett konstant intag av alkohol som kommer att upphöra först när han dör, vilket borde ha skett för många år sedan. Hans far sa i en intervju att Shane "var briljant för en miljard hjärnceller sedan och är det fortfarande". Ganska målande sammanfattat. Naturligtvis är det The Pogues han kommer att bli ihågkommen för, men man får inte heller glömma bort låtar som The Song With No Name eller The Great Hunger. Han är en synnerligen begåvad poet. En poet som för länge sedan har svalt myten om sig själv med hull och hår. Förmodligen inträffade detta ögonblickligen och i samma stund som han såg sig själv på omslaget till ett punkfanzine 1976. Därmed var hans öde som alla fyllons übermensch beseglat. The sea is a cruel mistress.

En tanke om att framhärda i en rökfri tillvaro över helgen föll pladask för en stund sedan. Jag hade laddat upp med snus och en idé om att ge mitt beroende en holmgång. Det har förvisso bara blivit en cigarett, men det kommer att bli fler. Jag har ingen lust att sluta, inte förrän jag fyller fyrtio i alla fall. Å andra sidan har jag ingen lust att vare sig få lungcancer eller hjärtproblem heller. Min morfar dog av det ena, min far opererades för det andra. Märkligt nog så är jag inte det minsta rädd för cancer, jag vet att jag borde vara det, men nej. Hjärtat däremot, fy satan, det är en annan historia. Det borde vara tvärtom. En barndomskamrat förlorade ett öga till cancern för inte så länge sedan, en god vän förlorade livet till den för fem år sedan, liksom min styvfar för sju år sedan. Och så morfar då förstås, som jag aldrig hade nöjet att träffa, han dog sexton år innan jag såg dagens ljus. I år skulle han ha fyllt 109 år för övrigt, fast det hade nog inte ens yoghurt och müsli lyckats ordna. Det är väl så psyket är beskaffat kanske, att man fruktar minst det som drabbar andra? Som om deras olycka renderar i en frisedel för en själv. Det kan vara klokt att ifrågasätta logiken i en sådan tanke, men vem har egentligen lust att oroa sig? Det löser sig säkert, det gör det ju alltid.

Snart ska jag gå och lägga mig till tonerna av And The Band Played Waltzing Matilda. Ett värdigt avslut på en förvirrande och märkvärdigt olustig natt. Cheers!


                   Dirty Old Town   
 
1 MM:

skriven

Jag gillar verkligen Shane McGowan och i synnerhet hans Dirty old town!

Rök på du,än är det ingen fara!! Säger en som rökt längre än hela ditt liv!