Kulturdårhuset

Kommentera
Ingen som känner mig trodde väl på allvar att jag skulle kunna låta bli att kommentera det föreslagna (och numera tack och lov tillbakadragna) avlägsnandet av Tintin-böckerna på Stockholms Kulturhus? Egentligen är det hela så dumt och absurt att jag knappt gitter kommentera det. Det borde räcka med att ge pajasen Behrang Miri sparken och aldrig mer släppa honom nära någon som helst form av litteratur. Inte för att jag för ett ögonblick tror att han är särdeles litterärt bevandrad, tvärtom.
 
Den ständigt kepsbeprydde kulturchefen Behrang Miri är även en känd YouTube- och Facebookfuskare som har för vana att köpa "Likes" och "Views" från en firma i Fjärran Östern. Inte särskilt begåvat om du frågar mig och bara det borde sedan länge ha diskvalificerat honom från en tjänst på Kulturhuset. Speciellt en tjänst som går ut på att konstnärligt inspirera barn och ungdomar, ett jobb han möjligen har fått just på grund av sin köpta "popularitet" på dessa sociala medier. Att han dessutom tycker sig berättigad att uttrycka sig om rätt och fel i ett visst seriealbum är naturligtvis, sett mot nyss nämnda bakgrund, ytterligare ett bevis på hans enorma dumhet och självgodhet tillika.
 
Det skrämmer mig också till många framtida nätters vakenhet att Tintin-böckerna numera är försedda med ett förord som förklarar under vilken tid och i vilken kontext de är författade. Hade det inte varit mer önskvärt om så var fallet med Bibeln eller Koranen? En text i stil med "Varning: Innehåller mycket skadliga och fördummande tankar författade av imbeciller som inte visste bättre och inte hade någon uppfattning eller respekt vare sig för vetenskapligt eller mänskligt värde".
 
Jag menar, inte ens Mein Kampf har något ursäktande eller förklarande förord sist jag kollade, inte ens i Tyska utgåvor, så varför i hela friden behövs det i just Tintin-böckerna? Om det bara är för att många barn och ungdomar läser dem så är det sannerligen mycket underligt. Jag, och i princip alla mina barndomsvänner, läste Tintin och ingen av oss har mig veterligen någonsin förolämpat folk på grund av deras etnicitet eller sett oss som skapelsens imperialistiska krona. Sanningen att säga så såg vi nog inte ens "rasismen", vi var ute efter äventyren. Däremot så fanns det andra i min omgvning som gick i söndagsskola eller var anslutna till någon form av församling och de slutade allihop som riktigt vidriga figurer med en hybris och egenkärlek som till och med deras påhittade gud hade skämts för. Så kan det gå.
 
Detta om detta. Om en liten skit som Behrang Miri nästan kan få igenom en censur i vår "öppna demokrati", hur ska vi då skydda oss mot framtida övergrepp som kanske är mer välorganiserade? Ja, säg det, men en grundregel är väl att värna om och försvara yttrandefriheten med både näbbar och klor, varje dag.
 
Fridens...